Steeds meer mensen kampen met betalingsproblemen zorgverzekering..

Het aantal mensen dat moeite heeft met het betalen van hun zorgpremie stijgt. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) over 2024. Directeur Theunis Schaafstra maakt zich grote zorgen over deze ontwikkeling en roept op tot betere voorlichting.

Groeiende schuldenproblematiek

Volgens de SKGZ neemt het aantal wanbetalers toe. Schaafstra benadrukt dat het essentieel is om verzekerden tijdig te wijzen op de mogelijkheid om betalingsregelingen te treffen met hun zorgverzekeraar. “Op die manier kan worden voorkomen dat de incasso wordt overgedragen aan het Centraal Administratie Kantoor (CAK), wat leidt tot een hogere premie-inning,” aldus Schaafstra.

Door in een vroeg stadium hulp te bieden, kunnen grotere schulden en verdere problemen mogelijk worden voorkomen. Vooral voor kwetsbare groepen is dit van groot belang.

Arbeidsmigranten raken onverzekerd

Naast de stijging van het aantal betalingsproblemen, signaleert de stichting een andere zorgwekkende trend: steeds meer mensen raken onverzekerd. Dit probleem treft vooral arbeidsmigranten die hun baan verliezen, ziek worden en daardoor niet alleen hun zorgverzekering, maar vaak ook hun huisvesting kwijtraken.

“Zij vallen soms volledig tussen wal en schip,” zegt Schaafstra. Deze groep heeft vaak onvoldoende kennis van de Nederlandse regels en procedures om op eigen kracht weer een verzekering af te sluiten.

Complexe procedures vormen drempel

Een ander belangrijk knelpunt dat door SKGZ wordt aangekaart, is de ontoegankelijkheid van het zorgsysteem. Veel mensen verdwalen volgens de organisatie in ingewikkelde regels, moeilijke formulieren en ondoorzichtige procedures.

“De toegang tot zorg mag niet afhankelijk zijn van hoe goed je de regels begrijpt of hoe mondig je bent,” benadrukt bestuursvoorzitter Ton Rombouts. Het risico bestaat dat kwetsbare groepen daardoor noodzakelijke zorg mislopen.

Schaafstra voegt toe dat hulpverleners in het sociale domein een cruciale brug vormen tussen hulpbehoevenden en instanties zoals SKGZ. “Maar krijgen zij wel genoeg ruimte en middelen om echt te helpen? Daar maken we ons zorgen over,” aldus de directeur.

Resultaten SKGZ over 2024

In 2024 behandelde SKGZ in totaal 10.839 vragen en klachten. Opvallend is dat het aantal formele klachten over zorgverzekeraars licht daalde, met 2,5 procent ten opzichte van het jaar ervoor. In totaal kwamen er 2232 klachten binnen.

De Ombudsman Zorgverzekeringen wist in 83 procent van de klachten via bemiddeling tot een oplossing te komen. Bovendien gaf 72 procent van de verzekerden aan tevreden te zijn met de uiteindelijke uitkomst van hun klacht.

Oproep tot betere ondersteuning

De SKGZ benadrukt het belang van laagdrempelige, begrijpelijke informatie en snellere interventies. Door tijdig in te grijpen en heldere ondersteuning te bieden, kunnen financiële problemen en het verlies van zorgdekking worden voorkomen.

Met een steeds complexer zorgsysteem en stijgende zorgkosten wordt het volgens de stichting belangrijker dan ooit om kwetsbare groepen beter te beschermen en te begeleiden.

Lees ook

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *