Connect with us

Emotioneel

Gaat het besluit rondom Israel deelname Eurovisie Songfestival voor onrust zorgen?

Published

on

Neutrale Positie van de Nederlandse Omroep

AVROTROS, de Nederlandse publieke omroep die verantwoordelijk is voor de uitzending van het Eurovisie Songfestival, heeft opnieuw verklaard zich niet te mengen in het debat over de deelname van Israël aan het internationale muziekevenement. Hoewel er wereldwijd groeiende oproepen klinken om Israël te boycotten vanwege het aanhoudende geweld in Gaza, kiest AVROTROS bewust voor een neutrale houding.

Volgens een woordvoerder van de omroep is het niet aan een muziekprogramma als het Songfestival om politieke standpunten in te nemen. “Het Eurovisie Songfestival is geen podium voor internationale politieke kwesties of conflicten. Het is bedoeld als een muzikale competitie waarin landen zich op culturele en artistieke wijze kunnen presenteren,” aldus de verklaring.

Oorlog in Gaza en Internationale Verontwaardiging

De discussie over de deelname van Israël aan het Eurovisie Songfestival is opnieuw opgelaaid door het voortdurende geweld in Gaza. Sinds het uitbreken van het conflict tussen Israël en Hamas zijn er duizenden slachtoffers gevallen, wat internationaal tot felle kritiek heeft geleid. In veel landen klinkt de roep om Israël uit het Songfestival te weren, uit solidariteit met de Palestijnse bevolking.

Hoewel AVROTROS als menselijk collectief wel degelijk emotioneel geraakt is door de gebeurtenissen, laat de omroep weten dat zij zich als publieke instelling moet richten op objectieve berichtgeving. “We vinden het als mensen verschrikkelijk wat er gebeurt in het Midden-Oosten. Iedere dag hopen we op vrede en een einde aan het lijden,” aldus de verklaring van de omroep.

Muziek als verbindende kracht

Volgens AVROTROS moet het Songfestival juist fungeren als een platform dat mensen verenigt, ongeacht hun afkomst of politieke overtuiging. “Het Eurovisie Songfestival is in de kern bedoeld om landen op een positieve manier met elkaar in contact te brengen. Via muziek ontstaat verbinding, dialoog en begrip. Dat is belangrijker dan ooit in tijden van conflict,” aldus de omroep.

De omroep benadrukt dat zij niet blind is voor de wereldproblematiek, maar dat zij het belangrijk vindt dat verslaggeving over internationale conflicten plaatsvindt via reguliere nieuwsprogramma’s. Daar is volgens AVROTROS de ruimte om gebeurtenissen te tonen, te analyseren en in context te plaatsen.

Vergelijking met Vorig Jaar

Dit is niet de eerste keer dat AVROTROS geconfronteerd wordt met de vraag naar een standpunt over Israël. Ook in 2024 laaide het debat op toen Israël zijn deelname aankondigde. De situatie was destijds eveneens gespannen, en ook toen koos de omroep ervoor om zich terughoudend op te stellen.

Destijds leidde dit tot verdeeldheid onder kijkers en artiesten. Sommige artiesten weigerden zelfs om op te treden op evenementen waarbij Israël betrokken was. Toch bleef AVROTROS vasthouden aan haar standpunt van neutraliteit.

Reacties uit het Buitenland

Niet alleen in Nederland, maar ook internationaal groeit de druk op het Eurovisie-bestuur om Israël uit te sluiten. De Spaanse publieke omroep RTVE heeft inmiddels aangegeven dat zij met de European Broadcasting Union (EBU) in gesprek wil over de kwestie. De EBU is de overkoepelende organisatie die verantwoordelijk is voor de organisatie van het Songfestival.

In een officiële reactie liet de EBU weten dat zij de zorgen van sommige landen en burgers serieus neemt. Toch staat de organisatie op het standpunt dat alle leden van de EBU in aanmerking komen voor deelname aan het Songfestival. “We begrijpen de bezorgdheid rondom de situatie in het Midden-Oosten, maar Israël blijft een volwaardig lid van de EBU en mag dus deelnemen aan het Songfestival,” aldus de verklaring.

Rol van de EBU

De EBU benadrukt dat zij in nauw contact staat met alle deelnemende omroepen, waaronder RTVE en AVROTROS. Daarbij wordt naar eigen zeggen rekening gehouden met verschillende gevoeligheden en meningen. De organisatie stelt echter ook dat het Songfestival een onafhankelijk cultureel evenement is, en dat politieke beïnvloeding ongewenst is.

Volgens ingewijden binnen de EBU zou het uitsluiten van Israël een precedent scheppen dat gevolgen kan hebben voor de toekomst van het evenement. “Als we landen gaan uitsluiten op basis van politieke situaties, waar trek je dan de grens? Dat kan leiden tot een sneeuwbaleffect,” aldus een anonieme bron binnen de organisatie.

Kritiek op Neutraliteit

Toch is er ook kritiek op de gekozen neutraliteit van zowel AVROTROS als de EBU. Tegenstanders vinden dat zwijgen over mensenrechtenschendingen feitelijk neerkomt op instemming. Zij roepen op tot actieve solidariteit met de Palestijnse bevolking en vinden dat culturele instellingen als AVROTROS hun maatschappelijke verantwoordelijkheid niet mogen ontlopen.

Met name op sociale media klinkt kritiek op de keuze van AVROTROS. Activisten delen beelden van het geweld in Gaza, afgewisseld met spotprenten van het Songfestival, om te benadrukken hoe wrang het volgens hen is dat Israël deelneemt aan een evenement dat pretendeert te staan voor eenheid en vrede.

Dubbele Maatstaven?

Sommigen trekken een vergelijking met eerdere uitsluitingen binnen het Songfestival. In 2022 werd Rusland uitgesloten vanwege de invasie van Oekraïne. Critici vragen zich af waarom Israël dan niet op dezelfde manier behandeld wordt. De EBU reageerde hier eerder op door te zeggen dat de situatie met Rusland anders was vanwege de directe aanval op een ander deelnemend land, wat een directe schending van de Songfestivalregels vormde.

AVROTROS heeft zich niet uitgesproken over deze vergelijking en verwijst in alle communicatie naar de neutraliteit die zij als publieke omroep in acht wil nemen.

Tot Slot: De Toekomst van Politiek en Cultuur

Het debat over de rol van politieke en ethische overwegingen binnen culturele evenementen als het Eurovisie Songfestival lijkt voorlopig niet te verdwijnen. In een wereld waarin conflicten, sociale ongelijkheid en mensenrechtenschendingen steeds zichtbaarder zijn, worstelen organisaties met de vraag in hoeverre zij stelling moeten nemen.

AVROTROS kiest ervoor om als journalistieke instelling neutraal te blijven, maar dit sluit de emotionele betrokkenheid van de medewerkers niet uit. “Wij hopen, net als velen, op vrede, menselijkheid en gerechtigheid,” zo besluit de verklaring van de omroep.

Of deze houding voldoende zal zijn om de publieke opinie tevreden te stellen, zal moeten blijken in aanloop naar het komende Songfestival.

  • Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu walks as he visits Ludovika University of Public Service in Budapest, Hungary, April 4, 2025. REUTERS/Marton Monus

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Emotioneel

Published

on

Thérèse Boer na afscheid van Jonnie: “Verdrietig, maar vervuld van trots”

Na het aangrijpende afscheid van topchef Jonnie Boer heeft zijn vrouw Thérèse zich voor het eerst uitgesproken over deze intense periode. In een persoonlijke verklaring vertelt ze openhartig over haar verdriet, haar bewondering voor hun kinderen, en de kracht die ze put uit de herinneringen en steun van hun omgeving.

Een afscheid in de geest van Jonnie

De afscheidsplechtigheid voor Jonnie Boer was allesbehalve conventioneel. Geen kille bijeenkomst, maar een warm, persoonlijk eerbetoon dat perfect bij zijn karakter paste. Honderden mensen kwamen naar De Librije in Zwolle, de plek waar Jonnie jarenlang met hart en ziel werkte. De kleurrijk beschilderde kist in graffiti-stijl weerspiegelde zijn levendige geest. Zelfs de stoet van Harley-Davidsons, een knipoog naar zijn liefde voor motoren, maakte het afscheid uniek.

“Jonnie hield van kleur, van leven, van expressie,” vertelt Thérèse. “Die kist, die motoren — het was allemaal zó typisch hem. Het klopte gewoon.”

Kinderen als bron van kracht

Thérèse spreekt met ontroering over Isabelle en Jimmie, de kinderen die in deze moeilijke tijd hun veerkracht en volwassenheid lieten zien. “Ik ben kapot van verdriet, maar zó trots op onze kinderen,” zegt ze.

Isabelle wist Jonnie opnieuw tot leven te brengen via oude familiefoto’s die ze deelde op sociale media. “Ze liet de mensen de vader zien achter de chef. Dat raakte me diep.” Jimmie, die in zijn vaders voetsporen treedt in de keuken, deelde beelden van de motorstoet en toonde daarmee zijn eerbied op een respectvolle manier. “Ze zijn mijn helden.”

Een golf van steun en herinneringen

De steunbetuigingen na Jonnie’s overlijden waren overweldigend. “We kregen bloemen, brieven en berichten uit alle hoeken van het land. Het was hartverwarmend,” aldus Thérèse. Veel mensen deelden persoonlijke verhalen over hoe Jonnie hen had geraakt — als chef, mentor of gewoon als mens.

“Hij kookte niet alleen,” zegt ze, “hij verbond mensen. Hij maakte indruk met zijn passie, zijn precisie, maar ook met zijn oprechte aandacht voor anderen.”

De Librije leeft verder

Ondanks het grote gemis wil Thérèse doorgaan, zoals Jonnie het gewild zou hebben. “Binnenkort gaat De Librije weer open. Niet omdat het makkelijk is, maar omdat het nodig is. Jonnie geloofde in vooruitkijken, in blijven creëren.”

Ze prijst het team van De Librije, dat vastberaden is om Jonnie’s gedachtegoed levend te houden. “Ze citeren hem nog steeds in de keuken: ‘Net dat beetje extra!’ Dat is het mooiste eerbetoon dat er is.”

Herinneringen als kompas

Thérèse haalt troost uit kleine momenten: een geur in de keuken, een blik op een foto. “Soms ruik ik iets en moet ik huilen. Maar dan hoor ik hem in mijn hoofd zeggen: ‘Hup, doorgaan.’” De herinneringen aan hun gedeelde leven vormen haar fundament.

“Meer dan dertig jaar heb ik aan zijn zijde mogen staan. We hebben iets opgebouwd dat groter is dan wijzelf, en dat blijft bestaan.”

Liefde als nalatenschap

Wat blijft, is liefde — voor het vak, voor mensen, en voor het leven. Thérèse sluit af met woorden vol kracht: “We gaan door, met Jonnie in ons hart. En met Isabelle en Jimmie als levende voorbeelden van wat hij ons leerde: trouw blijven aan jezelf, delen met anderen, en altijd koken met je hart.”

Jonnie’s nalatenschap leeft voort — in smaken, herinneringen en verbinding.

Continue Reading

Emotioneel

Roel van Velzen bedacht draaiende stoelen Voice: is hij nu schatrijk of loopt John de Mol weer weg met de buit?

Published

on

Bedenker van iconisch Voice-element kreeg naar verluidt slechts éénmalige beloning

Roel van Velzen, bekend als zanger en voormalig coach bij The Voice of Holland, staat aan de wieg van één van de meest herkenbare elementen in de geschiedenis van talentenjachten: de draaiende stoelen. Dit concept werd de spil van het wereldwijde succes van The Voice, maar de vraag rijst: werd Van Velzen daar rijk van?

Succesformule begon met een idee

Toen John de Mol het idee van The Voice presenteerde bij zenders als RTL en SBS, kreeg hij aanvankelijk nul op het rekest. Het programma zou niet vernieuwend genoeg zijn. De toenmalige RTL-directeur Erland Galjaard stuurde hem terug naar de tekentafel.

Het was vervolgens Van Velzen die met het idee van de draaiende stoelen kwam, waarin coaches kandidaten alleen op basis van hun stem beoordelen. Dit bleek het ontbrekende puzzelstukje voor een revolutionair format. Het idee werd een wereldwijd fenomeen en bracht miljarden op via internationale licenties.

Een miljoen – en niets meer?

Gezien de wereldwijde impact zou je verwachten dat Roel van Velzen financieel flink meeprofiteerde van zijn idee. Toch lijkt dat tegen te vallen. In de podcast De Mediaweek claimt mediajournalist Mark Koster dat Van Velzen ‘slechts’ één miljoen euro ontving voor zijn bijdrage.

“Die heeft daar 1 miljoen voor gekregen,” zegt Koster. “Dat is natuurlijk geen slecht bedrag, maar in verhouding tot wat John de Mol en Talpa eraan verdienden, is het een fooi.”

Geen aandeel in het format

Podcastcollega Tina Nijkamp, voormalig programmadirecteur bij SBS, reageerde verbaasd op het bedrag. “Dat vind ik zo weinig. Eén miljoen maar?” Koster beaamt dat en voegt toe dat Van Velzen nooit zelf heeft bevestigd hoeveel hij kreeg. “Hij had geen belang in het format, dus hij liep niet mee met de internationale verkopen.”

Dat blijkt een dure misser, want The Voice werd later verkocht aan het Britse mediabedrijf ITV – een deal ter waarde van honderden miljoenen euro’s. Volgens Koster had Van Velzen daar een rol in kunnen spelen, als hij destijds betere afspraken had gemaakt.

“Dommig geregeld”

Nijkamp noemt het “dommig” van Van Velzen dat hij niet voor een aandeel in het concept zorgde. “John de Mol geeft natuurlijk liever niks weg, dat snappen we. Anders word je ook geen miljardair,” merkt ze scherp op. Koster beaamt dat: “Het is een pijnlijke episode voor Roel. Hij had het creatief goed, maar zakelijk niet goed geregeld.”

Een les in zakelijk instinct

Het verhaal van Roel van Velzen toont aan dat zelfs het meest briljante idee weinig oplevert zonder zakelijk inzicht. Zijn idee heeft gezorgd voor wereldwijde herkenbaarheid en commerciële waarde van het format, maar zonder officieel aandeel in de rechten of opbrengsten, bleef hij aan de zijlijn staan.

Ondanks de geringe financiële beloning, blijft zijn bijdrage aan het succes van The Voice onmiskenbaar. De draaiende stoel is hét symbool van het programma en Van Velzen zal voor altijd verbonden blijven aan dat iconische concept.

Continue Reading

Emotioneel

Helene Hendriks belandt in een rolstoel.

Published

on

Operatie houdt Hélène Hendriks tijdelijk aan de zijlijn van De Oranjezomer

Presentatrice mist seizoensstart van haar talkshow vanwege medische ingreep

Een onverwachte wending voor presentatrice Hélène Hendriks: ze zal niet aanwezig zijn bij de seizoensstart van haar succesvolle talkshow De Oranjezomer. De reden? De Brabantse televisiepersoonlijkheid moet binnenkort een operatie ondergaan en zal daardoor tijdelijk uit de roulatie zijn.

Openhartig in Vandaag Inside

Vrijdagavond vertelde Hélène het nieuws in de uitzending van Vandaag Inside, waarin ze regelmatig als tafelgast verschijnt. Hoewel ze liever geen groot drama maakt van haar afwezigheid, wilde ze toch open zijn over de situatie.

“Zonder het al te groot te maken, want zo interessant is het helemaal niet, maar ik moet inderdaad een operatie ondergaan over twee weken,” vertelde ze luchtig. “Dus het begin van De Oranjezomer mis ik helaas.”

De presentatrice liet bewust in het midden om welke medische ingreep het precies gaat, maar benadrukte dat het herstel voorspoedig zal verlopen. “Ze wilden dat ik dat even zou vertellen, want anders gaat iedereen speculeren. Mensen zien je in een rolstoel en dan denken ze meteen het ergste, maar het komt gewoon weer goed.”

Tijdelijk in een rolstoel

Na de operatie zal Hendriks tijdelijk gebruik moeten maken van een rolstoel, maar ze maakte duidelijk dat dit slechts van korte duur zal zijn. Door haar openheid hoopt ze geruchten en onnodige onrust te voorkomen. De populaire presentatrice staat bekend om haar nuchtere houding, en ook nu blijft ze positief.

“Het hoort er soms bij,” aldus Hélène. “Even pas op de plaats, en daarna ga ik er gewoon weer vol tegenaan.”

Johnny de Mol neemt tijdelijk het stokje over

Tijdens haar afwezigheid krijgt De Oranjezomer een tijdelijke vervanger: Johnny de Mol. Hij zal de presentatie van de eerste uitzendingen van het nieuwe seizoen op zich nemen. Daarnaast is bekendgemaakt dat hij ook het slot van het seizoen zal verzorgen. Hélène is dan opnieuw niet beschikbaar, omdat ze voor Ziggo Sport verslag zal doen van de start van het Europese voetbalseizoen.

Johnny is geen onbekende in het televisielandschap en heeft de nodige presentatie-ervaring. De redactie van het programma heeft er dan ook alle vertrouwen in dat hij de show met dezelfde energie en flair zal voortzetten.

Terugblik op De Oranjezondag

De mededeling komt kort nadat Hélène met succes een nieuwe reeks van De Oranjezondag heeft afgerond. Ook in dat programma was er volop ruimte voor sport, gesprekken én humor. Zo maakte een opvallend moment met Jack van Gelder, die het flink te verduren kreeg van zijn tafelgenoten, veel los bij kijkers.

Het programma blijft populair bij het publiek en Hélène is daarbij een vaste, gewaardeerde kracht. Haar afwezigheid zal ongetwijfeld worden gevoeld, maar kijkers kunnen zich alvast verheugen op haar terugkeer later dit seizoen.

Korte onderbreking, sterke comeback

Hoewel het voor Hélène Hendriks een flinke tegenvaller is dat ze de start van De Oranjezomer moet missen, laat ze zich niet uit het veld slaan. Ze blijft optimistisch en kijkt al uit naar haar terugkeer op het scherm.

“Het is even niet anders, maar ik kom terug,” aldus een strijdlustige Hélène. Haar fans hoeven zich dus geen zorgen te maken — de pauze is tijdelijk, en haar comeback staat al gepland.

Continue Reading

Trending