Kijkers grijpen massaal naar de afstandbediening, wat moet RTL toch met Arjan Lubach?
Het is inmiddels een bekend fenomeen bij RTL 4: zodra Arjen Lubach een gast introduceert in zijn programma, grijpen kijkers massaal naar de afstandsbediening. De populaire presentator, die met veel succes van de NPO overstapte naar RTL, ziet zijn kijkcijfers elke avond dalen zodra er iemand aanschuift. Vooral als het, zoals gisteravond, om een minder bekende gast gaat.
Gisteravond was cabaretier Tim Fransen te gast in De Avondshow met Arjen Lubach, en dat bleek opnieuw een kijkcijferblunder. Kijkcijferexpert Tina Nijkamp deelde op haar kanaal een gedetailleerde minutenanalyse van de uitzending en markeerde daarin precies het moment waarop Fransen de studio betrad. De grafiek laat een scherpe daling zien. “Op het moment dat de gast binnenkomt, ontstaat er een steile glijbaan in de kijkcijfers,” aldus Tina. “Op het eind stabiliseert het iets, maar het kwaad is dan al geschied.”
Niet alleen voor Lubach zelf is dit vervelend, ook de talkshow van RTL die direct na zijn programma geprogrammeerd staat, lijdt eronder. Gisteravond was dat Renze, en opnieuw moest presentator Renze Klamer het doen met aanzienlijk minder kijkers dan gehoopt.

Teleurstelling bij RTL
Volgens mediakenner Victor Vlam zal deze ontwikkeling RTL behoorlijk teleurstellen. In de podcast De Communicado’s legt hij uit: “Het idee van RTL was natuurlijk dat Lubach om tien uur veel kijkers zou trekken en dat deze mensen vervolgens zouden blijven hangen voor de late talkshow. Dat blijkt tot nu toe echter flink tegen te vallen.”
Hij vervolgt: “Elke avond opnieuw zie je dat zodra Arjen een gast ontvangt, veel kijkers afhaken. En dat drukt uiteindelijk ook de cijfers van de talkshow erna.”

Oplossing: programma inkorten
Victor heeft wel een oplossing voor het probleem. “Wat mij betreft is er een simpele manier om dit aan te pakken: maak de uitzending gewoon korter. Breng het programma terug naar 25 minuten, net als vroeger bij de NPO. Dat bespaart je wekelijks zo’n twintig minuten zendtijd.”
In de huidige opzet duren de uitzendingen dertig minuten en nemen de gesprekken met gasten ongeveer twintig minuten per week in beslag. Door deze te schrappen en vijf minuten van elke aflevering af te halen, zou het programma veel compacter en krachtiger worden. “Dat levert een sterkere lead-in op voor de RTL-talkshow en verhoogt de kans dat kijkers blijven hangen,” aldus Victor.

Kanttekening: reclames
Toch is er wel een nadeel aan deze aanpassing, erkent Victor. “Bij een uitzending van 25 minuten wordt het aandeel reclame in verhouding vrij groot. Nu is dat zeven minuten op dertig minuten, maar als je vijf minuten korter uitzendt, blijft het reclametijdstip gelijk en voelt dat voor de kijker misschien te zwaar.”
Toch denkt Victor dat het een verstandige zet zou zijn. “Uiteindelijk win je er meer mee dan je verliest. En eerlijk gezegd vind ik dertig minuten Lubach per avond ook gewoon te veel. Vijf minuten korter is echt geen ramp en het zou het programma en de RTL-avond als geheel ten goede komen.”
Of RTL daadwerkelijk gaat sleutelen aan de uitzendduur, is nog niet bekend. Maar dat er iets moet veranderen om de wegzappers tegen te houden, lijkt inmiddels duidelijk.